Tembung mantu, manten,
panganten, sri pangantyan, iku kerep keprungu. Nanging apa ta tegese? Kabeh mau
padha apa ana bedane? Kaperluan utawa duwe gawe diarani mantu, jalaran
nikahake (mala kramakake, ndhaupake, miwaha, njodhokake, ngijabake) anak
kang mujudake kuwajibane wong tuwa (darmaning asepuh) sing wis suwe
diantu-antu, diarep-arep, direrancang, digegadhang, digantha-gantha. Ngono mau yen olehe mantu ora dadakan utawa kesusu merga
“tabrakan”. Merga wis dirancang setaun utawa setengah taunan sadurunge, mula
gethakaning dina lan tanggal sarta jam pisan wis dieling-eling, satemah
diantu-antu tekane. Wonge sing duwe gawe iku dadi mantu (wong mantu). Ningkah
mujudake lelakon kang sakral lan suci ing sajroning bebrayan sawijining wong.
Mula saka iku kalakone ana sawetara tataran. Tataran-tataran sajroning upacara
ningkah ana telung warna. Sepisan upacara sadurunge mantu, kapindho upacara
tempuking gawe, lank aping telu upacara sauwise tempuking gawe.
A. Upacara Sadurunge
Mantu
Lumrahe saiki upacara sing
tumindak ing masyarakat mung nalika tempuking gawe, iku wae ora komplit. Mangka
miturut tata cara kuna, upacara ing sadurunge mantu iku uga ana, malah akeh,
kayata:
1. Nyalari
Carane wong tuwane bocah lanang
kongkonan marang wong sing pinitaya sing uga wis tepung karo wong tuwane prawan
sing arep disalari. Mula tugas nyalari mau uga kasebut dom sumuruping banyu
(laku samar).
2.Nontoni
Menawa nyalari mau ditampa becik
ateges si prawan isih sela lan wong tuwane sarujuk, wong tuwane bocah lanang
banjur medhayoh menyang omahe si prawan, saperlu weruh kaya apa lan sepira ta
bocah kuwi. Yen bocahe lanang bisa diajak bisa uga ora diajak. Nalika sing tuwa
padha jagongan, si prawan didhawuhi ngladekake suguhan, ing kono tamu
maspadakake (nontoni) bocah iku kanggo tetimbangan jodho apa ora. Yen perlu
diajak omong-omong.
3. Nglamar
Yen asile nontoni ketemu becik,
wong tuwane bocah lanang dhewe utawa kongkonan utusan wong loro utawa
telu medhayoh ing omahe wong tuwane bocah wadon mau saperlu resmi nglamar.
Tembunge ‘ngebun-ebun enjang anjejawah sonten’ (wangsalane: bun esuk=
awun–awun; udan sore = rarabi batangane = nyuwun rabi). Anggone waleh tamu mau
cablaka: “ Yen wonten keparengipun Bapak-Ibu X, putra-putri panjenengan ingkang
sesulih gendhuk Y badhe kula suwun, kula jodhokaken kaliyan anak kula jaler pun
Z.” Wangsulane wong tuwane bocah wadon: “ Matur nuwun, dene panjenengan
ngayunaken anak kula estri. Sanes dinten mangke badhe wonten utusan sowan mrika
atur wangsulan.”
4. Wangsulan
Wong tuwane bocah wadon kirim
utusan medhayoh menyang wong tuwane jejaka sing nglamar mau, aweh wangsulan
panglamare ditampa apa ora. Nalika nglamar tamune nggawa oleh-oleh saka ketan
(lemper, wajik, jadah lan rengginan) kanthi pangajab sesambungan dadi raket ora
buyar. Yen utusan sing aweh wangsulan iki oleh-olehe uga saka ketan, iku
pralambang wangsulane ditampa.
5. Pasok Tukon lan
Pepacangan
Sarehne lamaran
wis ditampa, upacara candhake ana rombongan utusane wong tuwane bocah lanang
medhayoh pasok tukon, awujud dhuwit (lumrahe yen akeh disebutake, yen mung
sethithik ora dikandhakake, utawa manut dhawuhe sing utusan), sandhangan
sapengadeg kanggo si prawan, lan oleh-oleh. Ing kalodhangan iki si Y
dipacangake karo si Z, mula ing jaman saiki lumrah sinartan upacara liron
kalpika (tukar cincin).
6. Pasrah calon Manten/
Nyantri
Nyantri
mujudake tradhisi kang ditindakake dening calon manten kakung. Manut tradhisi
sadurunge upacara ijab ditindakake, calon manten lanang kudu dipasrahake marang
wong tuwane calon manten wadon. Sawise ditampa banjur dititipake ing omahe
salah sawijining sedulur utawa tanggane calon manten wadon supaya bisa
nindakake upacara sabanjure.
7. Pasang Tarub
Ing omahe CPW,
kira-kira 3 dina ngarepake tempuking gawe, dipasangi tratag lan tarub. Wujude
tarub yen biyen kudu nganggo bleketepe yaiku suwir-suwiran janur kuning, ing
kiwa tengening korining tarub dipasangi tundhunan pisang raja, tebu wulung,
gegodhongan mancawarna, lan godhong apa-apa, lan ora lali cengkir gadhing lan
godhonng waringin. Kabeh mau bisa diwaca dadi ukara bilih blakane nyuwun
sumawuring nur Illahi kanthi pangajab penganten bisa kaya dene raja lan
prameswarining nata kang nduweni antebing kalbu lan kencenging piker, anane
rubeda mancawarna tetep ora kurang sawiji apa, dene sing padha jagong sing keri
(durung mantu utawa during dadi manten) padha kepengin.
8. Siraman
Ing tarub iku ana perangan sing
disedhiyakake kanggo papan siraman CPW. Siraman lumrahe katindakake wayah sore
bakda kendhuri tarub. Dene siraman kanggo CPL uga bareng wektune, nanging
papane pisah, yaiku ing pondhokane CPL. Sadurunge upacara siraman, calon manten
sungkem marang bapa biyunge.
B. Upacara Tempuking
Gawe
1. Sajen warna-warna
Sanajan saiki
wis akeh sing ora nindakake, amarga ora laras karo piwulang agama lan nalar
ilmiah, perlu kawuningan bilih miturut cara kuna, wong Jawa sing duwe gawe
mantu wajib gawe sajen utawa pasang sesaji warna-warna. Sing baku bakda pasang
tarub, ing ndhuwur tarub disajeni pisang raja setangkep (pisang sanggan tarub),
iki kena dilorot bareng karo pambungkare tarub. Gunane sejatine kanggo buwahe
sing mbubrah tarub. Dene sesajen sing akeh dhewe: brekatan lan ambengan
kendhuri tarub, ndongakake siraman manten supayane mantene sesuk rancag,
slamet, lan ora kurang sawiji apa. Sajen tumpeng robyong uga
dipasang ing pedharingan (senthong tengah), sajen kanggo kembar mayang,
sajen tumpeng mancawarna cilik-cilik kanggo buwangan mubeng desa (dalan mlebu
desa, kreteg, buk, prapatan, pratelon, lsp.) werdine iku publikasi menawa duwe
gawe mantu. Mula saiki ana sing duwe panemu, lha wong wis nyebar ulem, rak
publikasi sajen buwangan kuwi ora perlu, awit mboborosi. Yen pancen mantep
ngono, sumangga.
2. Nebus Kembar Mayang
Kembar mayang
utawa Kalpataru sepasang kang aran Dewadaru lan Janadaru minangka srana (sajen
tuwuhan) kanggo dhauping panganten. Saiki sing gawe lumrahe Pak Kaum (utawa
sapa sing didhawuhi Pak Kaum). Sawise kembar mayang dadi ana upacara nebus kembar
mayang. Dene reracikaning upacara mangkene: Sing duwe gawe mintasraya
marang piyayi sepuh sing ing upacara iki dijenengi Ki Wasitajati, supaya
ngupaya sekar mancawarna (kembar mayang) minangka srana dhauping putra. Ki
Wasitajati nuli mangkat. Tekan nggone sing gawe kembar mayang (ya ing papan
saomah kono wae) sing ing upacara iki aran Ki Kumarajati, Ki wasitajati takon
ngendi ana kembang mancawarna kanggo srana dhauping penganten? Ki Kumarajati
mangsuli yen dheweke duwe, nanging kudu nganggo tebusan. Sawise utusan
ngulungake tebusane, kembar mayang diulungake lan kaboyong dening pandhereke Ki
Wasitajati (yen Ngayogya ibu-ibu sepuh, yen ing Sala putrid-putri enom)
dipapanake ing ngarep pedharingan (senthong tengah). Jaman saiki kembar mayang
nuli dipasang ing pedharingan dening sing gawe dhewe (tanpa ana upacara nebus).
3. Midadareni
Bengi ngarepake tempuking gawe
(malem ijab) nganti tengah wengi diarani malem midadareni utawa widadaren, awit
dipercaya minangka wektu temuruning widadari. Tegese (a) manten wadon dicicil
dipaesi (dikerik, dilulur, rambut diratus, lsp.) supaya dadi ayu kaya widadari
tumurun lan (b) ana widadari tumurun tenan (juru paese) kang ndadani manten
(nganti sesuke ayu mangling kaya widadari tenan). Upacara iki dipirid saka
crita Jaka Tarub, sing nalika maesi Nawangsih anake, ngundang widadari
Nawangwulan bojone, supaya maesi anake wadon iku, dadi memper widadari. Wujude
upacara midadareni para sepuh padha tirakatan lan juru paes nyicil maesi kaya
kasebut ing ndhuwur. Kanggo cagak lek bisa dianani macapatan lan sarasehan.
Dipungkasi tengah wengi ana upacara Majemukan, yaiku ngrencak sajen kanggo
dhahar bengi tumrap sing padha tirakatan iku. Kuwi mau cara biyen. Dene
saiki, midadareni ya mung ketemu sakulawarga, sore (jam wolunan) udakara sakjam
banjur dhahar lan bubar, merga olehe maesi manten sesuk-esuk wae. Ateges kaya
ora ana midadareni, mundhak marahi sayah lan ngantuk. Cathetan:
“yen biyen, sadurunge midadareni iki, yen manten nglangkahi kakang utawa
mbakyune, diarani upacara plangkahan. Yen saiki, sing baku tembunge (pratelane)
bilih kakang utawa mbakyu mau nglilani kanthi ekhlas adhine ndhisiki dadi
manten.
4. Ijab utawa Akad
Nikah,
Sejatine Ijab iki sing paling
pokok, awit ya upacara iki sing ngabsahake jejodhoan miturut ukum agama lan
negara saengga lanang wadon duwe layang nikah sah. Upacara bisa ditindakake ing
KUA (Kantor Urusan Agama) uga bisa ditindakake ing ngomah, kang banjur
disambung karo upacara adat sing baku dhewe, yaiku panggihing temanten.
5. Panggih (Temuning Penganten)
Sing baku manten lanang teka ing
ngarep tarub, manten wadon methukake. Kembar mayang sing diboyong saka njero
(ngetutake manten wadon) disamplukake manten lanang, banjur dibuwang ing
prapatan utawa pratelon sing cedhak. Banjur ana rerangkening upacara panggih
yaiku:
a. Balang-balangan gantal
/ sadak
Suruh isi gambir lan injet
dilinting ditaleni benang lawe putih kanggo baling-balangan manten lanang lan
wadon. Cacahe gantal ana 7, sing 4 dicekel sing wadon (gondhang kasih), sing
lanang kebagean 3 (gondhang tutur), banjur kanggo balang-balangan mbaka siji.
Werdine: baling-balang katresnan. Suruh lumah lan kurepe beda, nanging rasane
padha, dadi lanang lan wadon iku beda nanging padha tresnane.
b. Mecah Antiga
Antiga utawa endhog pitik
kampung sing isih mentah, dening ibu juru paes disenggolake bathuke manten
lanang lan manten wadon, banjur dibanting nganti pecah. Werdine: pecahing wiji
priya lan wanita kang bakal mbabarake turun.
c. Mijiki Sikil
Manten wadon mijiki manten
lanang nganggo banyu setaman sing diwadhahi bokor utawa pengaron cilik.
Werdine: wong wadon setya bekti marang sing lanang.
d. Kanthen Asta
Yen ana wong loro napak pasangan
(rakitan sapi utawa kebo) banjur lagi kanthen asta(gandhengan) nganggo jenthik
tangan kiwa (lanang) lan jenthik tangan tengenn (wadon) nuli bebarengan mlaku
tumuju ing dhamparing penganten. Werdine: wis resmi dadi pasangane lan
banjur bebarengan nyanggemi kewajiban
e. Tampa Kaya
(Kacar-kucur)
Tekan dhamparing panganten,
manten lanang ngesok kaya ing kacu gedhe neng pangkone manten wadon. Werdine;
wong lanang wajib aweh kaskaya (rejeki) marang sing wadon kanggo kabutuhane
bale wisma.
f. Dhahar Walimahan
Sing lanang ngepel sega isi
lawuh telung kepelan, mbaka siji diwenehake sing wadon ditampani ing piring,
banjur dipangan (telu pisan sethithik-sethithik) disawang sing lanang. Werdine:
ngecakake kaskaya kanggo karaharjaning kulawarga.
g. Sungkeman
Manten lanang lan wadon
urut-urutan sungkem marang bapa biyunge lan maratuwane. Werdine: wajib bekti
marang wong tuwa lan mara tuwa.
C. Sauwise
Tempuking Gawe
Yen saiki wong tuwane manten
lanang arep ngundhuh sepasaran apa ora, kari manasuka, marga wigatining sedya
mantu wis rampung. Nanging yen biyen bakda tempuking gawe (ijab lan panggih)
iku isih ana upacara sawetara yaiku:
1. Sapasaran
Kanthi kenduri ing papane manten
wadon. Sadurunge iku mbubrah tarub lan jenang sungsuman lan ora ana upacara, ya
mung ditindakake ngono wae.
2. Ngundhuh Sepasaran
lan Boyong Manten
Wong tuwane manten lanang isih
nganakake pahargyan, upamane nganggo wayangan, kethoprak, lsp. (sajen-sajene
uga pepak meh kaya mantu wadon). Ing kene ana upacara pasrah manten
saka pihak wadon marang pihak lanang, isih nganggo oleh-oleh, rombongan
utusan, boyongan manten, lsp.
3. Selapanan
Dianani slametan utawa kendhuri
ing papane wong tuwane manten lanang utawa uga ing papane besan (sanajan
mantene wis diboyong adoh).
Tidak ada komentar:
Posting Komentar