1. Tanggap wacana
Tanggap wacana (sambutan) lan
khotbah iku kalebu jinising sesorah utawa medharsabda. Mulane kuwi, syarat,
tata cara lan metode kang kagunakake padha karo sesorah. Sing mbedakake among
ancas utawa tujuwane. Medharsabda utawa sesorah nduweni tujuwan medharake
isining adicara kanthi cetha wela-wela, terang trawaca; dene yen tanggap wacana
kalebu jinising sesorah sing medharake atur panuwun lan sebab-sebab adicara
kuwi diadani/dianakake. Gampange, tanggap wacana kuwi among nyambut lan ndherekake
para panyarta tumuju ing babagan inti/wos kanga rep dirembug. Dene sesorah
kuwiwis medharake babagan kang wos utawa inti.
Ing ngisor iki teori babagan sesorah:
A. Werdinipun Sesorah
Micara,
sesorah, utawi pidhato, uga sinebut medharsabda yakuwi nglairake gagasan,
panemu, utawa osiking ati sarana lisan ana sangarepe pawongan akeh. Tumindak
micara kuwi kalebu sakabehing pari-polahing wong sing mujudake polahing
tumindak , kalebu obahing awak, pasuryan, rasa-pangrasa sarta jiwaning
manungsa. Mula kuwi panindaking micara sawenehing wong bias ora lumaku kanthi
apik, amarga ora ana wong urip sing sampurna. Mula sesorah kudu digladhi,
tansah nyinau sarta nulad para priyayi singwis limpat. Wong pancen sesorah sing
apik kuwi ora saderma ngapalake.
Menawa mangkono, sawenehing pawongan
sing kapatah dadi panata titi laksana kuwi uga kalebu pawongan sesorah utawa
pidhato, ananging beda jejibahane. Bias trampil sesorah kuwi kudune sregep
sinau lan seneng gladhen.
B. Jinising Sesorah
- Sesorah kanthi cara apalan/memoriter
Sesorah kanthi cara iki, juru
pamedhar sabda kudu ngasta cathetan utawa tulisan luwih dhisik banjur diapalake
nganti ora ana tembung-tembung kang kacicir. Dadi ora ana panemu-panemu anyarrasa-pangrasa
amarga wis tinulis kabeh ana sajronong cathetan sing wis digawe. Mung wae, yen
ana apalan kang kelalen, bisa njalari kabeh apalan kang wis dilakoni ilang.
Cara iki mung digunakake kanggo pawongan utawa bocahh-bocah sing nembe ajar
pidhato.
2. Sesorah
kanthi cara naskah/teks/manuskrip
Sesorah utawa pidhato cara naskah
utawa teks kuwi juru pamedhar sabda kudu ngasta naskah nalikaning pidhato
banjur diwaca sawutuhe. Cara iku biasane digunakake para pejabat utawa
punggawaning negari, mligine ana upacara-upacara resmi. Kanthi ancas
supaya ora mlenceng karo tjuan sakawit, ora kliru lan wektu kang sumadya
winates. Dene yen ana rembug-rembug liyane antaraning pejabat lan masyarakat
diterusake ana ing acara sarasehan utawa temu wicara.
3. Sesorah
kanthi cara dadakan utawa impromtu
Pidhato cara dadakan kuwi, pidhato
sing ora kkanyana-nyana sadurunge. Mula saka kuwi, pawongan sing tinanggenah
sesorah kanthi cara iki kudu pawongan sing wis trampil ing pamicara lan sugih
pengalaman uga kawruhe. Kepara pawongan mau wis kalebu ahli sesorah.
4. Sesorah
kanthi cara ekstemporan
Sesorah cara iki, juru pamedharsabda
kudu ngasta cathetan cilik (outline) minangka gaman utawa pangeling-eling
urutaning isi sing bakal kawedharake. Cathetan mau mung isi wos-wosing gati
sing arep diwedharake. Cara iki biasa digunakake dening dwija kang arep mulang
ana ing sangareping muride.
C. Bagian Sesorah
1. salam pambuka
2. atur puji syukur marang Pangeran
3. atur kasugengan, kairing atur panuwun
4. wedharing gati utawa wosing medhar sabda utawa isining sesorah
5. atur nyuwun pangapura (tumrap sing kagungan kersa, menawa dadi wakile,
lan diri pribadhin)
6. panutuping atur/salam
D. TULADHA TANGGAP WACANA LULUS UJIAN
Assalamu’alaikum Wr. Wb.
Alhamdulillahirobil’alamin, asholatu wassalu’alal asrofil ambyaaki wal
mursaliin sayyiidinaa wa maulana Muhamadin wa ‘ala ‘aalihii washobihi ajma’in.
‘ama ba’du.
Salam kasugengan, salam karaharjan mugi tansah kajiwa, kasarira, dhumateng
kula-panjenengan sedaya. Amin.
Panjenenganipun Bapak Dwija Linuwih, pangarsanipun pawiyatan SMA Negeri 4
ingkang satuhu kula bekteni lan kurmati;
Bapak/Ibu guru sarta karyawan SMA … ingkang satuhu sinudarsana; sarta para
kanca kelas …. Ingkang kula tresnani.
Langkung rumiyin, sumangga tansah kula sedaya kraos lan rumaos kanthi
ngunjukkaken puji syukur wonten ngarsanipun Gusti Allah SWT ingkang sampun
kepareng ngrentahaken pinten-pinten kabagyan, kanikmatan, mliginipun nikmat
iman ingkang jejeg sarta kalodhangan, satemah kula sedaya saged makempal –
manunggal ing aula SMA N4 kanthi kabagaswarasan lan kawilujengan ingkang
tansah tumanduk dhateng angga kita sedaya.
Para Bapak, Ibu, tuwin para lenggah sedaya, kula minangka badal wakil sarta
wod lumaraping atur para kanca kelas XII , mboten kesupen ngambali atur sugeng
rawuh kairing agunging panuwun, dene sampun kersa angestreni pepanggihan
menika.
Kejawi menika, kula ugi ngaturaken panuwun dhateng pangarsa SMA N4 ingkang
sampun kersa nampi sarta mangku sadaya sarana, ubarampe tuwin samudayanipun
amrih cekapipun pepanggihan menika. Mugi-mugi kesaenaning penggalih
kaparingana nugrahaning Pangeran Ingkang Maha Asih. Kula sakanca nyuwun
pangapunten kanthi sanget boten saged nyaosi pinwales menapa-menapa.
Bapak-bapak, Ibu-Ibu Guuru, bapak-Ibu Wali Murid sarta para kanca sedaya,
woosing atur kula sedaya kelas XII ngaturaken agunging panuwun ing ngarsa Gusti
Ingkang Maha Rahiim ingkang sampun paring sih pitulungan ngantos para kanca
siswa kelas XII ing Ujian nasional sarta Ujian Sekolah wekdal menika saged
lulus sarta tamat sedaya. 100%.
Dene ingkang kaping kalih, kula minangka wakilipun para kanca matur nuwun
sanget dhumateng para Bapak saha Ibu Guru ingkang sampun kersa maringi piwucal,
kawruh, wewarah, tuwin pitedah ingkang murakabi sanget. Boten langkung kula
sakanca nyuwun pangestu mugi-mugi saged ngalengaken sinau ing tataran ingkang
langkung inggil kanthi gangsar. Dene ingkang boten nglajeng aken, sageda
pikantuk pedamelan laras kaliyan kasagedanipun.
Wondene atur ingkang kaping tiga, kula pitados bilih kula sakanca ruumiyin
asring sami nakal, boten nggega dhawuh, nerak angger-anggering sekolahan, lan
sanes-sanesipun. Sadaya wau temtu damel runtikipun penggalih. Ingkang menika
kula sedaya siswa kelas XII rumaos getun keduwung sanget. Pramila kula
sedaya ngasih-asih nyuwun, mugi-mugi para Bapak/Ibu Guru kersa paring
bedhahing tambak samodra pangaksama.
Para Bapak/Ibu Guru, Bapak/Ibu Wali Murid, sarta para kanca sedaya,
mekaten atur kula. Bokbilih wonten kirang sarta kalepatanipun kula pribadhi
nyuwun lumunturing sih pangaksama.
Akhirul kalam, Wabilahiitaufiq wal hidayah… Wassalamu’alaikum Wr.Wb.
Nuwun...
Tidak ada komentar:
Posting Komentar